DSpace Харьковский національний економічний університетНауково-технічна бібліотекаНАУКОВИЙ АРХИВ
 

Repository Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics // Репозитарій Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця (ХНЕУ ім. С. Кузнеця) // Репозитарий Харьковского национального экономического университета имени Семена Кузнеца (ХНЭУ им. С. Кузнеца) >
Факультет фінансовий >
Кафедра управління фінансовими послугами >
Статті (УФП) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18113

Title: Качество, мониторинг и периодичность пересмотра образовательных программ в высшем учебном заведении
Other Titles: Якість, моніторинг та періодичність перегляду освітніх програм у вищому навчальному закладі
Quality monitoring and periodical revision of educational programs in higher education.
Authors: Ачкасова С. А.
Achkasova S.
Keywords: учреждение высшего образования
образовательная программа
система внутреннего обеспечения качества высшего образования
качество образовательных программ
мониторинг образовательных программ
заклад вищої освіти
освітня програма
система внутрішнього забезпечення якості вищої освіти
якість освітніх програм
моніторинг освітніх програм
institution of higher education
educational program
system of internal quality assurance of higher education
quality of educational programs
monitoring of educational programs
Issue Date: 2017
Publisher: ХНЕУ ім. С. Кузнеця
Citation: Ачкасова С. А. Якість, моніторинг та періодичність перегляду освітніх програм у вищому навчальному закладі / С. А. Ачкасова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2017. – №5(69). – C. 194-205.
Abstract: В статье обоснованы подходы к оценке качества, мониторингу и периодичности пересмотра образовательных программ в высшем учебном заведении при реализации системы внутреннего обеспечения качества высшего образования. Подчеркнута необходимость реализации студетоцентрованого и компетентностного подходов при разработке программ и осуществлении мониторинга качества высшего образования. Определены требования к экспертам в процессе привлечения для оценки мониторинга и периодичности пересмотра образовательных программ, подходы к оценке их качества и определено, что приоритетными периодами пересмотра образовательных программ является год и необходимость пересмотра по результатам мониторинга. Полученные результаты дадут возможность сформировать собственные подходы заведениям высшего образования для оценки качества, мониторинга и периодичности пересмотра образовательных программ.
У статті обґрунтовано підходи до оцінки якості, моніторингу та періодичності освітніх програм у вищому навчальному закладі при реалізації системи внутрішнього забезпечення якості вищої освіти. Підкреслена необхідність реалізації студентоцентрованого і компетентнісного підходів при розробці програм та здійсненні моніторингу якості вищої освіти. Визначено вимоги до експертів у процесі залучення для оцінки моніторингу та перегляду освітніх програм, підходи до оцінки їхньої якості та визначено, що пріоритетними періодами перегляду освітніх програм є рік та необхідність перегляду за результатами моніторингу. Одержані результати нададуть змогу сформувати власні підходи закладам вищої освіти щодо оцінки якості, моніторингу та періодичності освітніх програм.
In terms of integration of higher education in Ukraine in the global educational environment one of the most important tasks is to develop effective mechanisms and approaches to ensure its quality. In developing and assessing and monitoring the quality of educational programs using tools that are not taking into account feedback (student-centered approach), which is an important component of European countries. Therefore, the implementation of student-centered approach, building educational programs based on competency approach and learning outcomes, quality assurance is an important reason to study the issue of quality, monitoring, frequency and review of educational programs in higher education and this determines its relevance. The article aims to generalize approaches to quality assessment, monitoring and periodicity of educational programs in higher educational institutions when implementing system of internal quality assurance of higher education. Scientific methods of analysis, synthesis and comparison were used for the analysis of approaches to quality assessment, monitoring frequency and degree programs in high school when implementing internal quality assurance. The article reveals approaches to quality assessment, monitoring and periodicity of educational programs in higher educational institutions when implementing system of internal quality assurance of higher education. The frequency of watching educational programs in universities analyzed the existing higher education documents aimed at introducing a system of internal quality assurance education and quality of higher education in the said frequency terms are viewing. The paper identified the requirements to experts for evaluation of monitoring and review of educational programs, approaches to their quality assessment and determined that the priority of educational program revision period is a year and the need to review the results of monitoring. The European experience implementing, evaluating and updating education programs in higher education on the basis of competence and student-centred approaches defined by project Tuning have been considered. The results will have to form their own approaches of higher education institutions to quality assessment, monitoring and periodicity of educational programs.
URI: http://www.repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18113
Appears in Collections:Статті (УФП)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
115_Ачкасова С А_Якість, моніторинг та періодичність перегляду освітніх програм у вищому навчальному закладі.pdf527.97 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback