Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/13255
Title: Управление потоком мощности в тяговом приводе электропоезда при питании от контактной сети и инерционных накопителей энергии
Other Titles: Управління потоком потужності в тяговому приводі електропоїзда при живленні від контактної мережі та інерційних накопичувачів енергії
Power flow control in electric traction drive powered by the contact network and inertial energy storage devices
Authors: Северин В. П.
Оверьянова Л. В.
Омельяненко О. В.
Severin V. P.
Keywords: приміський електропоїзд
асинхронний електродвигун
електромеханічний інерційний накопичувач енергії
тяговий інвертор
DC-DC перетворювач
система управління
пригородный электропоезд
асинхронный электродвигатель
электромеханический инерционный накопитель энергии
тяговый инвертор
DC-DC преобразователь
система управления
commuter train
asynchronous motors
inertial energy storage
traction inverter
DC-DC converter
control system
Issue Date: 2015
Publisher: НТУ «ХПІ»
Citation: Северин В. П. Управление потоком мощности в тяговом приводе электропоезда при питании от контактной сети и инерционных накопителей энергии / В. П. Северин, Л. В. Оверьянова, О. В. Омельяненко // Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». – Х.: НТУ «ХПІ», 2015. – № 58(1167). – C. 29-32.
Abstract: A commuter train with asynchronous traction engines and on-board energy storage devices is considered. Electromechanical flywheel storage with inverted DC machine and a solid-state switch was used as an energy storage unit. A scheme of a train traction aggregator was proposed. This scheme includes main parts, such as rotary-field motor and storage device, and solid-state devices - traction inverter and DC-DC chopper. Work of the scheme powered without trolley system was considered. Mathematical models of the energy exchange between traction engine and storage device were created. The results of numerical modeling which allow to estimate the energy efficiency of the system were received. Power flow-over controlling system in the traction mechanism (with storage device) powered by the trolley line was proposed for energy efficiency indexes increase. Controlling system strategy that is in providing compensation for excess or shortage of power of traction inverter by energy storage current management was demonstrated. Controlling system of the power flow that was proposed allows to restore energy into storage device until the full stop of the train.
Рассматривается пригородный электропоезд с асинхронными тяговыми двигателями и бортовыми накопителями энергии. Предложена система управления перетоком мощности в исследуемом тяговом приводе с накопителем при питании от контактной сети. Показана стратегия системы управления, заключающаяся в обеспечении компенсации излишков или не-хватки мощности тягового инвертора за счет управления током накопителя. Предложенная система управления потоком мощности позволит рекуперировать энергию в накопитель до полной остановки электроподвижного состава.
Розглядається приміський електропоїзд з асинхронними тяговими двигунами і бортовими накопичувачами енергії. Запропоновано систему управління перетіканням потужності в тяговому приводі, що досліджується, з накопичувачем при живленні від контактної мережі. Показана стратегія системи управління, яка полягає у забезпеченні компенсації надлишків чи браку потужності тягового інвертора за рахунок управління струмом накопичувача. Запропонована система управління потоком потужності дозволить рекуперувати енергію в накопичувач до повної зупинки електрорухомого складу.
URI: http://www.repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13255
Appears in Collections:Статті (ІС)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СеверинВП_2.pdf420,03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.