Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/20845
Title: The conceptual bases of introduction of foresight-marketing into business management
Other Titles: Концептуальні основи запровадження форсайт-маркетингу в управління підприємством
Концептуальные основы внедрения форсайт-маркетинга в управление предприятием
Authors: Verdenhofa O.
Afanas'jev M. V.
Panchuk A.
Kotelnykova I.
Chumak G.
Верденхофа О.
Афанасьєв М. В.
Панчук А.
Котельникова Ю.
Чумак Г.
Афанасьев Н. В.
Чумак А.
Keywords: foresight
conceptual model
foresight-marketing
strategic marketing
management
форсайт
концептуальна модель
форсайт-технології маркетингу
стратегічний маркетинг
управління
концептуальная модель
форсайт-технологии маркетинга
стратегический маркетинг
управление
Issue Date: 2018
Citation: Verdenhofa O. The conceptual bases of introduction of foresight marketing into business management / O. Verdenhofa, M. V. Afanas'jev, A.Panchuk and other // Problems and Perspectives in Management. - 16(3). – Р. 163-173. doi: 10.21511/ppm.16(3).2018.13
Abstract: The article outlines a critical analysis of theoretical approaches to the development of the concept of foresight-marketing on the basis of which the own definition of "foresight-marketing" has been developed. Modern enterprises are interested in receiving reasonable foresight forecasts in marketing, which was not sufficiently distributed in the practical activity of the enterprise. Theoretical and practical aspects of the foresight framework are still explored insufficiently. Therefore, the purpose of the article is to improve the theoretical framework of foresight-marketing and to create the conceptual model of foresight-marketing. The following scientific methods have been used in this research: system analysis, content analysis, comparative, the method of logical generalization, the morphological method, dialectics of the relationship between fundamental and applied knowledge. The analysis revealed imperfection of the theoretical apparatus of foresight marketing, thus the modern approach to the interconnection and balance of foresight marketing and strategic marketing on the enterprises was suggested. To develop a conceptual model of foresight marketing, the authors have considered and described its major components. A conceptual model of foresight marketing is a systematic combination of certain elements, namely: conditions, barriers, and prerequisites; subject and object; methodology of foresight marketing; principles, tools, and categories. The article presents a generalized model of foresight-marketing process, which shows the basic subjects and bases on four consecutive stages. The authors provide a new perspective as for the concept of foresight-marketing and the basic prerequisites for the implementation of foresight in marketing management. У статті показано критичний аналіз теоретичних підходів до розробки поняття форсайт-технологій маркетингу, на основі яких було розроблено власне визначення поняття «форсайт-технології маркетингу». Сучасні підприємства зацікавлені у отриманні об’єктивних форсайт-прогнозів у маркетингу, які були недостатньо розповсюджені у практичній діяльності підприємства. Теоретичні та практичні аспекти бази форсайт-технологій маркетингу все ще недостатньо проаналізовані. Таким чином, метою статті є вдосконалення теоретичної бази форсайт-технологій маркетингу та створення концептуальної моделі форсайт-технологій маркетингу. Під час дослідження було використано наступні наукові методи: системний аналіз, контент-аналіз, порівняльний метод, метод логічного узагальнення, морфологічний метод, діалектичний метод пізнання зв’язку між фундаментальними та прикладними знаннями. Аналіз показав недосконалість теоретичного апарату форсайт-технологій маркетингу, таким чином, було запропоновано сучасний підхід до взаємозв’язку та балансу форсайт-стратегій маркетингу та стратегічного маркетингу на підприємствах. Для розробки концептуальної моделі форсайт-технологій маркетингу автори проаналізували її та описали основні її складові. Концептуальна модель форсайт-технологій маркетингу є системним поєднанням певних складових, а саме: умов, перешкод та передумов; суб’єкту та об’єкту; методології форсайт-технологій маркетингу; принципів, інструментів та категорій. У статті представлена узагальнена модель процесу розвитку форсайт-технологій маркетингу, який показує основні суб’єкти та в основі якого лежать чотири послідовні етапи. Авторами представлено новий погляд на поняття «форсайт-технології маркетингу» та основні передумови для запровадження форсайт-технологій в маркетингове управління. В статье показан критический анализ теоретических подходов к разработке понятия форсайт-технологий маркетинга, на основе которых было разработано собственное определение понятия «форсайт-технологии маркетинга». Современные предприятия заинтересованы в получении объективных форсайт-прогнозов в маркетинге, которые были недостаточно распространены в практической деятельности предприятия. Теоретические и практические аспекты базы форсайт-технологий маркетинга все еще недостаточно проанализированы. Таким образом, целью статьи является усовершенствование теоретической базы форсайттехнологий маркетинга и создание концептуальной модели форсайт-технологий маркетинга. Во время исследования были использованы следующие научные методы: системный анализ, контент-анализ, сравнительный метод, метод логического обобщения, морфологический метод, диалектический метод познания связи между фундаментальными и прикладными знаниями. Автор показал несовершенство теоретического аппарата форсайт-технологий маркетинга, таким образом, был предложен современный подход к взаимосвязи и балансу форсайт-стратегий маркетинга и стратегического маркетинга на предприятиях. Для разработки концептуальной модели форсайт-технологий маркетинга авторы проанализировали её и описали основные её составляющие. Концептуальная модель форсайт-технологий маркетинга является системным сочетанием определенных составляющих, а именно: препятствий и предпосылок; субъекта и объекта; методологии форсайт-технологий маркетинга; принципов, инструментов и категорий. В статье представлена обобщенная модель процесса развития форсайт-технологий маркетинга, показывающего основные субъекты и в основе которого лежат четыре последовательных этапа. Авторами представлен новый взгляд на понятие «форсайт-технологии маркетинга» и основные предпосылки для внедрения форсайт-технологий в маркетинговое управление.
URI: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/20845
Appears in Collections:Статті (ЕП) 2018 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PPM_2018_03_Verdenhofa.pdf394,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.