Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21506
Title: Optimizing the transport costs as a basis for intensifying the export activity of national enterprises
Other Titles: Оптимізація транспортних витрат як основа активізації експортної діяльності вітчизняних підприємств
Оптимизация транспортных расходов как основа активизации экспортной деятельности отечественных предприятий
Authors: Pis'mak V. A.
Serpukhov M. I.
Письмак В. О.
Серпухов М. Ю.
Письмак В. А.
Keywords: logistics
export
optimization
transport and logistics costs
логістика
експорт
оптимізація
транспортно-логістичні витрати
логистика
экспорт
оптимизация
транспортно-логистические расходы
Issue Date: 2018
Citation: Pis'mak V. A. Optimizing the transport costs as a basis for intensifying the export activity of national enterprises / V. A. Pis'mak, M. I. Serpukhov // Бізнес Інформ. – 2018. - № 11. – С. 258-264.
Abstract: The article deals with the theoretical principles of activating the export activity of modern domestic enterprises on the application of the logistic concept. It is determined that a separate emphasis on the organization of export activities should be devoted to the development of transport and logistics scheme for the delivery of products. The main elements that need to be coordinated for the implementation of any transport operation are formed, namely: technical, technological, economic, legal, organizational. The main factors influencing the organization of the process of movement of goods in domestic and international communication (type of transport, nature of cargo, type of message, transport and technological system, range of transportation, current national and international legal regimes) are revealed. It was investigated that the main reasons for the emergence of logistic risk are three factors of the environment, which are determined by different situations or circumstances: uncertainty, chance and counteraction. To compensate for high logistic risks, it is suggested to use the methodical vehicle of insurance of transportation and cargo at delivery. It is determined that the important task of finding an optimal variant of transportation for export is the identification and consideration of interrelated factors that influence the value of conditionally fixed and conditionally variable delivery costs. У статті розглядаються теоретичні засади активізації експортної діяльності сучасних вітчизняних підприємств із застосування логістичної концепції. Визначено, що окремий акцент при організації експортної діяльності необхідно приділяти розробці транспортно-логістичної схеми доставки продукції. Сформовано основні елементи, які необхідно координувати для здійснення будь-якої транспортної операції, а саме: технічні, технологічні, економічні, правові, організаційні. Виявлено основні чинники впливу на організацію процесу руху товару у внутрішньому та міжнародному сполученні (вид транспорту, характер вантажу, вид повідомлення, транспортно-технологічна система, дальність перевезення, діючі національні та міжнародні правові режими). Досліджено, що основними причинами виникнення логістичного ризику є три фактори зовнішнього середовища, які визначаються різними ситуаціями або обставинами: невизначеність, випадковість і протидія. Для компенсації високих логістичних ризиків пропонується використовувати методичний апарат страхування перевезень і вантажу при поставці. Визначено, що важливим завданням пошуку оптимального варіанта перевезень на експорт є виявлення та врахування взаємопов’язаних факторів, що впливають на величину умовно постійних і умовно змінних витрат на доставку. В статье рассматриваются теоретические основы активизации экспортной деятельности отечественных предприятий по применению логистической концепции. Определено, что отдельный акцент при организации экспортной деятельности необходимо уделять разработке транспортно-логистической схемы доставки продукции. Сформированы основные элементы, которые необходимо координировать для осуществления любой транспортной операции, а именно: технические, технологические, экономические, правовые, организационные. Выявлены основные факторы влияния на организацию процесса товародвижения во внутреннем и международном сообщении (вид транспорта, характер груза, вид сообщения, транспортно-технологическая система, дальность перевозки, действующие национальные и международные правовые режимы). Доказано, что основными причинами возникновения логистического риска является три фактора внешней среды, которые определяются различными ситуациями или обстоятельствами: неопределенность, случайность и противодействие. Для компенсации высоких логистических рисков предлагается использовать методический аппарат страхование перевозок и грузов при поставке. Определено, что важной задачей поиска оптимального варианта перевозок на экспорт является выявление и учет взаимосвязанных факторов, влияющих на величину условно постоянных и условно переменных затрат на доставку.
URI: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21506
Appears in Collections:Статті (МЕМ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
business-inform-2018-11_0-pages-258_264.pdf502,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.