Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/36734
Title: Використання віртуальної та доповненої реальності в професійній підготовці майбутніх педагогів в Україні
Authors: Коваленко О. Ю.
Гульпа Д. В.
Хріник Є. О.
Keywords: цифрові технології
віртуальна освіта
педагогічна підготовка
інтерактивні методи
освітній процес
Issue Date: 2025
Citation: Коваленко О. Ю. Використання віртуальної та доповненої реальності в професійній підготовці майбутніх педагогів в Україні / О. Ю. Коваленко, Д. В. Гульпа, Є. О. Хріник // Педагогічна Академія: наукові записки. – 2025. - (18).
Abstract: Інтенсивне використання цифрових технологій в освітній сфері зумовлює потребу у впровадженні інноваційних моделей організації освітнього процесу, орієнтованих на підвищення його адаптивності й ефективності, зважаючи на посилений розвиток цифрової епохи. Метою дослідження є обґрунтування доцільності застосування імерсивних технологій, зокрема доповненої (Augmented Reality – AR) та віртуальної (Virtual Reality – VR) реальності, у системі вищої педагогічної освіти з метою підвищення її ефективності, мотиваційного потенціалу та відповідності актуальним цифровим викликам. Методи. У роботі застосовано методи теоретичного аналізу, порівняння, синтезу й систематизації наукових джерел, а також метод узагальнення педагогічного досвіду в галузі цифровізації освіти. Проведено аналітичний огляд характеристик і можливостей AR/VR-технологій, а також нормативно-методичних основ їх упровадження в підготовку вчителів. Результати. Виокремлено принципові відмінності між AR і VR, визначено їх освітні функції, переваги та обмеження в умовах української педагогічної реальності. Встановлено, що імерсивні технології позитивно впливають на формування ключових професійних компетентностей: цифрової, педагогічної, комунікативної, критичного мислення та здатності до дій у нестандартних умовах. Наведено приклади успішного дидактичного застосування інновацій, зокрема безмаркерної доповненої реальності, цифрових симуляторів і тренажерів. Окреслено потенціал AR/VR для розвитку інклюзивної освіти. Висновки. Впровадження AR і VR у вищу педагогічну освіту відкриває нові можливості для модернізації змісту й методів навчання, підвищення якості професійної підготовки майбутніх учителів. Для реалізації цього потенціалу необхідно сформувати відповідну нормативну й методичну базу, забезпечити належне технічне оснащення закладів освіти, підвищити рівень цифрової грамотності педагогічних кадрів і розвивати партнерство з технологічними компаніями. Отримані результати теоретичного аналізу засвідчують високу спроможність і доцільність подальшої інтеграції імерсивних технологій у процес підготовки вчителів у контексті цифрових змін.
URI: https://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/36734
Appears in Collections:Статті (ПІФП)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Коваленко О.Ю.pdf538,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.