Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/37716| Title: | Штучний інтелект як загроза та інструмент підтримки академічної доброчесності у вищій освіті |
| Authors: | Яковлєва О. М. Прус Н. О. Зінченко О. А. |
| Keywords: | плагіат академічна етика автоматизоване оцінювання адаптивне навчання моніторинг екзаменів навчальні технології етичне навчання конфіденційність даних аналітичні інструменти |
| Issue Date: | 2025 |
| Citation: | Яковлєва О. М. Штучний інтелект як загроза та інструмент підтримки академічної доброчесності у вищій освіті / О. М. Яковлєва, Н. О. Прус, О. А. Зінченко // Педагогічна Академія: наукові записки. - 2025. - № 22. [Електронне видання]. |
| Abstract: | Метою статті є детальний аналіз впливу технологій штучного інтелекту (ШІ) на академічну доброчесність у системі вищої освіти з особливим акцентом на виявлення як загроз, так і можливостей, що можуть сприяти дотриманню етичних стандартів. Методи. Дослідження спирається на поєднання теоретичних та емпіричних методів, охоплюючи глибокий аналіз наукової літератури, синтез отриманих даних, абстрагування важливих аспектів, зокрема спостереження за практичним використанням ШІ в навчальних закладах. Результати. Встановлено, що технології ШІ можуть створювати серйозні загрози для академічної доброчесності. Серед основних ризиків виявлено плагіат, фальсифікація оцінок та маніпуляції під час тестування. Крім того, обговорюються негативні наслідки, пов’язані з упередженістю алгоритмів оцінювання, що може призвести до дискримінації окремих груп студентів та загрози конфіденційності учасників освітнього процесу. Водночас варто зазначити, що технології ШІ мають потенціал для підтримки академічної доброчесності. Зокрема, системи виявлення плагіату (онлайн-сервіс Turnitin) можуть суттєво знизити ризик неетичного використання чужих ідей. Адаптивні платформи (Knewton) пропонують індивідуалізовані навчальні матеріали, що сприяє розвитку критичного мислення у студентів. Автоматизовані системи оцінювання здатні аналізувати аргументацію студентів, а моніторингові технології (ProctorU) дають змогу виявляти підозрілі дії під час іспитів, що зменшує ймовірність шахрайства. Крім того, розроблено низку рекомендацій для освітніх установ щодо інтеграції ШІ в освітній процес: впровадження адаптивних систем оцінювання та використання платформ для розвитку етичного мислення через сценарії з етичними дилемами. Аналітичні інструменти на основі ШІ можуть виявляти тенденції шахрайства та аномалії у поведінці студентів, що забезпечує застосування своєчасних заходів. Одночасно технології блокчейн можуть гарантувати безпеку даних про досягнення студентів. Висновки. Узагальнюючи, можна стверджувати, що інтеграція технологій ШІ в освітній процес має потенціал для підвищення рівня академічної доброчесності, підтримки етичних норм і запобігання шахрайству в навчальних закладах, що дає змогу рекомендувати їх для створення більш прозорої та справедливої освітньої системи. |
| URI: | https://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/37716 |
| Appears in Collections: | Статті ( ІММК) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Прус_штучний інтелеккт.pdf | 532,25 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.